winkkk


Thursday, October 15, 2009

NOTA MICROSOFT EXCEL
*Microsoft excel ialah perisian yang dicipta oleh pakar untuk menyusun , mengira dan memaparkan sesuatu data yang ingin direkodkan.
*Antara kegunaannya ialah merekod transaksi akaun semasa, merancang belanjawan atau mencipta laporan belanjawan.
*Melalui pembelajaran yang diajar oleh pensyarah saya telah diajar cara mencipta belanjawan untuk diri sendiri untuk satu tahun dan merekod markah murid dan melukis graf berdasarkan keputusan yang direkodkan.
1.*Cara mencipta belanjawan
-tulis untuk dua cell kemudian highlight dan tarik dekat hujung.
-bila dah selesai menulis item yang digunakan untuk perbelanjaan untuk kira jumlah (highlight semua belanjawan untuk hari tersebut kemudian tekan autosum)
-Untuk mengira jumlah hari pertama dan kedua ialah dengan tekan = jumlah hari pertama+jumlah hari kedua selepas itu autosum.
-begitulah seterusnya untuk hari berikutnya.
-sebelum sheet 2 kilk sheet 1 untuk tukar slide(bulan seterusnya)

2.*merekod markah murid dan melakar graf
- buat gred markah dahulu mula dari gred rendah dahulu.
-Formulas-define name-gred
-selepas itu buat senarai nama pelajar dan markah yang diperolehi untuk setiap matapelajaran.
-untuk mengira gred markah tersebut ialah auto-formulas-lookup-vlookup-lookup value(tekan pada markah)
-kemudian tekan table array (tekan pada gred, tulis gred, sehingga pada kotak akhir table array akan keluar perkataan true.
-kemudian bold akan keluar jadual untuk buat graf kemudian tekan insert –pada menu bar tekan graf yang ada
-akan keluar graf untuk markah tersebut.

No comments:

Post a Comment